عضویت العربیة
جمعه، 31 مرداد 1393 (سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی)
امام علی علیه السلام فرمودند: خردمندترین مردم کسی است که به عواقب و فرجام کار بیشتر بنگرد. غرر الحکم، ج 2، ص 484
مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/فرهنگ و انديشه/هنر/معماری/تشریح میدان حر تهران

تبلیغات
آخرین مقالات
ديدن نور حضرت، توسط اهل سامرا

ديدن-نور-حضرت-توسط-اهل-سامرااين معجزه ي حضرت ولي عصر (ارواحنا فداه) چيزي است که در بين سني هاي سامرا، با وجود تعصبي که بر مذهب خود ادامه ...

خليج فارس؛ گذشته و امروز آن

خليج-فارس-گذشته-و-امروز-آنخليج فارس پديده ي جغرافيايي بي نظيري است كه از قديم تا به امروز در تاريخ بشر نقش مهمي ايفا كرده است و ادامه ...

انواع انحراف جنسي

انواع-انحراف-جنسيدانشمندان گستره ي انحراف جنسي را متفاوت بيان نموده اند. با توجه به اين که محدوده ي اين تحقيق بر اساس ادامه ...

ايران و خليج فارس

ايران-و-خليج-فارسعنوان « Gulf » را در سال هاي اخير بعضي از كتاب هاي انگليسي تحت تأثير دلارهاي نفتي به كار مي برند، حال ادامه ...

کنترل جنسي چيست؟

کنترل-جنسي-چيست«کنترل» واژه اي بيگانه است که به زبان فارسي وارد شده است و در اصلِ معناي آن اختلاف نظر وجود دارد. برخي ادامه ...

نقش فرد در مهار غريزه جنسي

نقش-فرد-در-مهار-غريزه-جنسيکنترل دروني، نظارت عقل بر احساسات و اعمال شخص مي باشد که فرد را از درون ملزم به رعايت هنجارها و ارزش ادامه ...

تشرف رشيق و همراهانش

تشرف-رشيق-و-همراهانشرشيق مي گويد: ما سه نفر بوديم که معتضد عباسي احضارمان کرد و دستور داد هر کدام سوار اسبي شويم و يک اسب ادامه ...

تشرف مؤذن و خادم مدرسه ي سامرا

تشرف-مؤذن-و-خادم-مدرسه-ي-سامراآقا ميرزا هادي بجستاني مي گويد: از مؤذن و خادم مدرسه سامرا پرسيدم، اين چند سالي که در جوار اين ناحيه ادامه ...

شيوه هاي مواجهه با تمايل جنسي

شيوه-هاي-مواجهه-با-تمايل-جنسيتمايلات مختلف در انسان، ناخودآگاه انسان را به سوي پاسخ گويي به آن ها وا مي دارد. در ميان اين گرايشات، ادامه ...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 5755 بار

پنجشنبه، 7 آبان 1388

تشریح میدان حر تهران
تشریح میدان حر تهران
تشریح میدان حر تهران


 





در میدان حر تهران ،مجسمه ای قرار دارد که نبرد پیروزمندانه گرشاسب ،فرزند زو و از پهلوانان شاهنامه را با اژدها نشان می دهد. در این مقاله به تحلیل عرفانی این مجسمه می پردازیم.
 
1 – گرشاسب نماد انسان و اژدها نماد نفس سرکش انسان است .
2 – اژدهای نفس وسایل و ابزاری نمادین (چون آرواره و آتش ) برای مبارزه دارد ؛ گرشاسب نیز به نیزه تقوا و پروای الهی باید مجهز باشد .
3 – اژدها از بین رفتنی نیست ؛ ولی قابل کنترل است ؛ برای همین است که سالیان دراز ، گرشاسب نیزه در حلقوم آن فرو برده ؛ زیرا می داند با کوچک ترین غفلتش ، آ رواره هایی قدرتمند او را پاره پاره می کند . نفس اماره نیز در کمین کوچک ترین غفلت انسان است و منتظر است که انسان سلاح تقوای خود را بر زمین نهد . بدین جهت گفته اند شرط پایداری گرشاسب ، پیوستگی مبارزه آن است.

4 – جلوه ظاهری در این جدال نقش چندانی ندارد و باطن باید ساخته شود . شاید بدین دلیل است که گرشاسب لباسی بر تن ندارد .
5 – پیچیده شدن اژدها به دور گرشاسب نمایانگر آن است که عوامل غفلت از یاد خدا همواره ما را محاصره کرده اند و پیرامون ما منتظر لحظات غفلت ما از یاد خداوند هستند تا از آن نهایت بهره برداری را کنند .
6 – نیزه ، دهان اژدها را نشانه رفته است تا همه بدانند گناهکارترین عضو گناهکاران زبان آنها است . از این رو ، باید مرکز گناه از بین رود .
7 – انسان جهادگر ، حتی در صورت از بین نبردن دشمن ، باز هم برتر و بالاتر از اوست . از این روست که گرشاسب بلندتر و غالب بر اژدهاست .
ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : mndm_88



 

نظرات کاربران
ادامه نظرات
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.