عضویت العربیة
جمعه، 29 فروردين 1393 (سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی)
امام صادق علیه السلام فرمودند: آن کس که نسبت به بزرگترها احترام نگذارد و به کوچکترها محبّت نکند، از ما نیست. کافى، ج 3، ص 253
مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/دين پژوهی/قرآن شناسی/معارف قرآنی/معارف موضوعی/سایر مقالات/موضوع غذا خوردن در قرآن

تبلیغات
آخرین مقالات
پیامک‌های میلاد حضرت فاطمه علیها السلام (4)

پیامک‌های-میلاد-حضرت-فاطمه-علیها-السلام-(4)زهرا اگر در اول خلقت ظهور داشت دیگر خدا نیاز به پیغمبری نداشت فرموده اند در برکات وجود او زهرا اگر نبود ادامه ...

پیامک‌های میلاد حضرت فاطمه علیها السلام (2)

پیامک‌های-میلاد-حضرت-فاطمه-علیها-السلام-(2)یکتا گُهر بحر رسالت زهراست محبوبه حق، ظرف ولایت زهراست همتای علی، نور دو چشم احمد سرچشمه دریای امامت ادامه ...

پیامک‌های تبریک روز زن

پیامک‌های-تبریک-روز-زنبه نام آن که شادی وخوشبختی را آفرید به آسمان گفتم قشنگ ‌ترین جمله را بگو تا برای عزیزترین کسم بنویسم ادامه ...

دلائل متأخران در اصالت وجود

دلائل-متأخران-در-اصالت-وجودمتأخران برای اثبات مدعی خود در اصالت وجود، به دلایلی تمسک جُسته اند که سه دلیل از اساسی ترین دلایل آنان ادامه ...

پیامک‌های تبریک روز مادر

پیامک‌های-تبریک-روز-مادرزن هستی ساز و نظم ده و مهر گستر است سرچشمه محبت و الطاف داور استبهر صفا و لطف خدا عشق مظهر است بعد ادامه ...

زیادت وجود بر ماهیت

زیادت-وجود-بر-ماهیت«ماهیت» و «وجود» دو امر مغایرند. بدین معنی که حیثیت هستی هر شیء، غیر از حیثیت چیستی آن است. تفصیل آنکه ادامه ...

پیامک‌های میلاد حضرت فاطمه علیها السلام (3)

پیامک‌های-میلاد-حضرت-فاطمه-علیها-السلام-(3)تـو زهـره مـنـوری مـفـاد شــرح کــوثـری تـویی کـه روشنی دهی به مهـر و ماه و مشتری مـظـهـر عـصـمـت و حیا ادامه ...

تحریر محل نزاع در بحث اصالت وجود یا ماهیت

تحریر-محل-نزاع-در-بحث-اصالت-وجود-یا-ماهیتآنچه شیء بدان موجود است، ماهیت است یا وجود آن و یا امری ورای آن دو؟ در صورتی که آنچه موجود بدان موجود ادامه ...

پیامک‌های میلاد حضرت فاطمه علیها السلام (1)

پیامک‌های-میلاد-حضرت-فاطمه-علیها-السلام-(1)بر عالمیان رحمت بی حد آمد زیبا گهر رسول امجد آمد تبریک به شیعیان اهل عالمچون فاطمه دختر محمد آمد ادامه ...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 1269 بار

سه‌شنبه، 31 فروردين 1389

موضوع غذا خوردن در قرآن
موضوع غذا خوردن در قرآن
موضوع غذا خوردن در قرآن






سوره اعراف ؛ آیه ۳۱
یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ
ترجمه :اى فرزندان آدم، نزد هر مسجد (به هنگام نماز) لباس و زینت‏هاى خود را برگیرید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید، همانا خداوند اسرافکاران را دوست ندارد.
شاید بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ «یا بنى آدم» بیان مى‏شود، مربوط به تمام انسان‏ها و همه‏ى ادیان و از مشترکات آنان است.
قرآن در سوره کهف، آیه ۴۶ به مال و فرزند،«زینت» گفته است: «المال و البنون زینه الحیاه الدّنیا». بنابراین ممکن است، آیه بیانگر این باشد که مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشید، تا با مال خود، به حل مشکلات اقتصادى مسلمین بپردازید و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشکلات تربیتى نسل آینده را حل کنید.
اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسیارى از بیمارى‏هاى جسمى و روحى و مایه‏ى سنگدلى و محروم شدن ازچشیدن مزه‏ى عبادت است.
گرچه استفاده از زینت و طعام، امرى فطرى و طبیعى است، ولى در شرایط خاص مانند وجود نیازمندان ومحرومان، باید با آنان همدردى کرد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که رزق یک روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تکدّى کند، از مسرفان است.
اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسیارى از بیمارى‏هاى جسمى و روحى و مایه‏ى سنگدلى و محروم شدن ازچشیدن مزه‏ى عبادت است. چنانکه پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: «المعده بیت کلّ داء»: معده، کانون هر بیمارى است.
پزشکى مسیحى پس از شنیدن این آیه و حدیث گفت: تمام علم طب، در این آیه و این سخن پیامبر شما نهفته است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: آنچه باعث از بین رفتن مال و زیان رساندن به بدن باشد، اسراف است.
در روایت دیگرى مى‏خوانیم: آن چه در راه خدا مصرف شود ،هرچند بسیار زیاد باشد، اسراف نیست و آنچه در راه معصیت خدا استفاده شود، هرچند اندک باشد، اسراف است.

نتیجه گیری:

۱ - اوّل نماز، آنگاه غذا «عند کلّ مسجد و کلوا و اشربوا» اوّل توجّه به روح و معنویّت، آنگاه توجّه به جسم.
۲- صرفه‏جویى، محبوب خداوند است و بهره‏گیرى از زینت و غذا، باید دور از اسراف باشد.


نظرات کاربران
ادامه نظرات
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.