عضویت العربیة
دوشنبه، 1 ارديبهشت 1393 (سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی)
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: بی شک فاطمه علیها السلام حوریه ای است که به صورت انسان آفریده شده است. بحارالانوار، ج 78، ص 112
مسیر جاری : صفحه اصلی/مشاهیر/ سلمی نیشابوری، ابوعبدالرحمان

تبلیغات
شهره ی شهر

آزاد، عبدالقدیراز اهالى سبزوار و پدرش جان‏محمد سبزوارى كشاورز و خرده‏مالك بود. در 1272 متولد شد. پس از تحصیلات مقدماتى وارد پستخانه شد و در شهرهاى خراسان مشغول خدمت گردید. مدتى هم به كار قضاوت پرداخت، ولى كار ادارى را دنبال نكرد. در 1302 امتیاز روزنامه‏ى آزاد را گرفت و به انتشار آن مبادرت كرد. آزاد روزنامه‏اى تندروادامه ...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 935 بار

يکشنبه، 21 فروردين 1390

سلمی نیشابوری، ابوعبدالرحمان
ملیت :  ایرانی   -   قرن : 4 منبع : اثرآفرینان (جلد اول-ششم)
(412 -325/330 ق)، صوفى، محدث، حافظ، مفسر و مورخ. در نیشابور متولد شد و در آنجا به تعلیم و حفظ قرآن و روایت اشعار و تحصیل زبان عربى و سپس به درس حدیث و علم باطن پرداخت. معاصر با القادر باللَّه خلیفه عباسى بود. به عراق وى و همدان و مرو و حجاز سفر كرد و شاگرد استادانى چون ابوالحسن دارقطنى، ابونصر سراج، ابوالقاسم نصرآبادى و اسماعیل بن نجید بود. وى مرید شیخ ابوالقاسم نصرآبادى و خرقه‏ى ارشاد از دست ایشان دریافت كرد و ابوسعید ابوالخیر بعد از وفات پیر ابوالفضل از سلمى خرقه گرفته است. وى شاگردانى چون ابوبكر احمد بن حسین بیهقى، احمد بن على توزى، ابومحمد جوینى، ابوالقاسم قشیرى و ابوعبداللَّه حاكم نیشابورى داست. وى در آخر عمر خانقاهى براى صوفیه در نیشابور بنا كرد كه محل سكونت صوفیه و از مراكز تربیت كسانى بود كه در علم باطن استعداد داشتند. وى كتاب «طبقات الصوفیه» را به زبان تازى تالیف كرد و آن را بر بیان احوال و اقوال پنج طبقه از مشایخ وقف نمود. او در نیشابور درگذشت. از آثار وى: «آداب الصوفیه»؛ «ادب الصحبه»؛ «الاربعین»؛ «امثال القرآن»؛ «تاریخ اهل الصفوه»؛ «الحقایق التفسیر»؛ «زلل الفقراء»؛ «سنن الصوفیه»؛ «طبقات الصوفیه»؛ و در حدود بیست مجلد كتاب و رساله‏ى دیگر.[1]
محمدبن حسین بن محمد بن موسى ازدى مكنى به ابوعبدالرحمن از متصوفه بزرگ (و. 330 ه.ق./ 942 م.- ف. 412 ه.ق./ 1021 م.). او كتابى به نام «طبقات الصوفیه» تألیف كرده كه اصل آن از میان رفته، و خواجه عبداللَّه انصارى مضامین آن را در هرات به هنگام وعظ املاء كرده و آن به نام «طبقات انصارى» معروفست و در افغانستان به طبع رسیده. از سلمى كتاب دیگرى به نام «حقائق التفسیر» در تفسیر قرآن باقى مانده است.
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.