عضویت العربیة English
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: هر که حسین را دوست بدارد، خداوند دوستدار او است. بحارالأنوار، ج43، ص261
  • چشم انتظاران
  • چراغ راه مداحان

اسلام شناسي

رمالي در لباس اهل علم

رمالي در لباس اهل علم
دعانويسي، رمالي، سحر و جادو از ديرباز در زندگي اجتماعي انسان نقش داشته و برخي در پي اين بودند که براي رفع مسائل و مشکلاتشان دست به دامان مدعيان برخورداري از علوم غريبه بر نند. گزارشي که از خاطر ادامه ...

وقتي که عقل تعطيل مي‌شود

وقتي که عقل تعطيل مي‌شود
در طول زمان مدعيان دروغين هميشه مطرح بوده‌اند و در اثناي ادعاهاي خود با تمسک به يک سري ابزارهاي غير الهي و باطل، سعي در فريب ديگران و يا اخاذي و يا ارضاي جاه طلبي و کمبودهاي روحي و رواني خود ادامه ...

پيامبري با گردو

پيامبري با گردو
غروب يک روز باراني پاييزي، در انديشه ملاقاتي بودم تا او را از نزديک ببينم، بارها در ذهن خود موضوع را مرور کرده بودم و هزاران پرسش که شايد در اين ملاقات به پاسخ آنها برسم. ادامه ...

تفسير روايي به روايتي ديگر

تفسير روايي به روايتي ديگر
شيوه‌ي مرسوم تفسير روايي، گردآوري رواياتي است که به صورت مستقيم، به يک آيه يا سوره ناظرند. اين شيوه اگرچه معمول بوده، اما عمومي و يا هميشگي نبوده است. شيوه‌ي کامل‌تر آن است که پا از دايره‌ي روايات ادامه ...

معيارهاي مهم نقد محتوايي حديث

معيارهاي مهم نقد محتوايي حديث
پذيرش آگاهانه‌ي احاديث، در گروي سنجش محتواي آنها با معيارهايي استوار و از پيش پذيرفته شده است. امامان معصوم ما، خود، بر اين نکته پاي فشرده و معيارهاي مهم آن را بر نموده‌اند. آنان همچنين سفارش کرده‌اند که ادامه ...

نقل معنا از ديدگاه علّامه شعراني (ره)

نقل معنا از ديدگاه علّامه شعراني (ره)
«نقل معنا» يعني: نقل محتواي يک خبر. بدون اصرار بر واژه‌ها و تعابير آن. اين شيوه در نقل شفاهي رايج بوده و در نقل کتبي نيز هنگام نقل قول غيرمستقيم به کار مي‌رود. امامان ما، اين شيوه عقلايي را تأييد کردند و با ادامه ...

استفاده‌ي علّامه مجلسي از منابع اهل سنّت

استفاده‌ي علّامه مجلسي از منابع اهل سنّت
مسأله‌ي نقل احاديث اهل سنّت، همواره مورد اختلاف فقها و محدثان شيعه بوده است. علّامه مجلسي نيز به عنوان بزرگ‌ترين محدّث متأخر شيعي، نمي‌توانسته است در بزرگ‌ترين کتاب حديثي خود، اين مسأله را ناديده ادامه ...

از مفهوم تا مقصود

تلاشهاي علّامه محمّدتقي مجلسي در فهم مقصود حديث

از مفهوم تا مقصود
آنچه از معناي اوليه‌ي متن فهميده مي‌شود، به گونه‌ي دايمي و ضروري با مقصود نهايي گوينده مطابقت کامل ندارد. از اين رو، براي گذر از معناي ظاهري و ابتدايي و رسيدن به مراد جدّي، بايد قرينه‌هاي گوناگوني را گرد ادامه ...

تلاش‌هاي علاّمه محمّدتقي مجلسي در فهمِ متن (2)

تلاش‌هاي علاّمه محمّدتقي مجلسي در فهمِ متن (2)
بخش اصلي هر حديث، متن آن است که بدون فهم معناي آن، فهم حديث ميسّر نيست. اگرچه فهم متن، هميشه ما را به مراد جدّي گوينده نمي‌رساند و لازم است قرينه‌هاي لفظي و مقامي متعددي را بيابيم تا معناي اصلي به ادامه ...

تلاش‌هاي علاّمه محمّدتقي مجلسي در فهمِ متن (1)

تلاش‌هاي علاّمه محمّدتقي مجلسي در فهمِ متن (1)
فقه‌الحديث، به عنوان يک دانش و قواعد در قالب درآمده، نخستين گام‌هاي خود را بر مي‌دارد. آنچه که مي‌تواند اين گام‌ها را استوار و پابرجا گرداند، بهره‌گيري از ذخاير ارزشمند محدثان سختکوش شيعي است که به تنهايي، ادامه ...