عضویت العربیة English
پنجشنبه، 17 ارديبهشت 1394 (سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی)
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: نیست چیزی سخت تر بر شیطان از قرائت قرآن در حال نگاه کردن به خود قرآن. بحار الأنوار، ج 92، ص 202
مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/پزشكي سلامت/دانستنيهاي پزشكي/نظر مراجع عظام درباره روزه گرفتن زنان باردار و شيرده

تبلیغات
آخرین مقالات
هم سنجي فيلم هاي ديني كوير و قدمگاه

هم-سنجي-فيلم-هاي-ديني-كوير-و-قدمگاهاستفاده از رسانه ي سينما براي القاي پيام ها و مفاهيم ديني بخشي از فعاليت هاي رسانه اي جهان معاصر است. ادامه ...

سياست گذاري سينماي ايران در دهه هاي هفتاد و هشتاد

سياست-گذاري-سينماي-ايران-در-دهه-هاي-هفتاد-و-هشتادبررسي بايدها و نبايدهاي سياستگذاران سينماي ايران نشان مي دهد که همواره دو گفتمان اصولگرا، که بر پاسداري ادامه ...

سينماي ايران به عنوان حوزه ي عمومي

سينماي-ايران-به-عنوان-حوزه-ي-عموميبا مطالعه ي اكتشافي كه از راه تحليل محتواي فيلم هاي سينمايي 1384-1376 انجام شد، چنين به نظر مي آيد كه ادامه ...

دلايل جامعه شناختي پرفروش بودن فيلم اخراجي هاي 2

دلايل-جامعه-شناختي-پرفروش-بودن-فيلم-اخراجي-هاي-2فيلم اخراجي هاي 2 كه در بهار سال 1388 در سينماهاي كشور اكران شد توانست با فروش بيش از 8 ميليارد توماني ادامه ...

بازتاب جنگ در سينماي ايران

بازتاب-جنگ-در-سينماي-ايراندر اين پژوهش سعي مي كنيم به اين پرسش پاسخ دهيم كه بازتاب جنگ در سينماي ايران چگونه بوده و چه سير تحولي ادامه ...

هويت ديني و ايراني در سينماي ايران

هويت-ديني-و-ايراني-در-سينماي-ايرانسينماي پس از انقلاب بيشتر به بازنمايي و تبليغ هويت اسلامي در ايران پرداخته و از بازنمايي هويت ايراني ادامه ...

مطالعه ي مخاطبان سينما در قم

مطالعه-ي-مخاطبان-سينما-در-قمدر تاريخ 29 آذر 1348 نخستين سينما به نام « دروازه طلايي » ( گلدن گيت ) در شهر قم افتتاح شد و نخستين فيلمي ادامه ...

منازعات قدرت و تکوين تاريخي سينماي ايران

منازعات-قدرت-و-تکوين-تاريخي-سينماي-ايرانهدف از تحقيق در ميدان توليد سينماي ايران، شناسايي مسئله ي ميدان سينما بر پايه ي منازعات عاملان و ارائه ادامه ...

مطالعه ي تماشاگران فيلم « اخراجي هاي 2 »

مطالعه-ي-تماشاگران-فيلم-اخراجي-هاي-2فيلم « اخراجي هاي 2 » به كارگرداني مسعود ده نمكي، محصولي در ژانر سينماي جنگي و نيز كمدي بود كه در نوروز ادامه ...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 20657 بار

سه‌شنبه، 19 مرداد 1389

نظر مراجع عظام درباره روزه گرفتن زنان باردار و شيرده
نظر مراجع عظام درباره روزه گرفتن زنان باردار و شيرده
نظر مراجع عظام درباره روزه گرفتن زنان باردار و شيرده






مقام معظم رهبري(مدظله العالی)

• آيا روزه گرفتن بر زن باردارى كه نمى‌داند روزه براي جنين او ضرر دارد يا خير، واجب است؟

اگر بر اثر روزه، خوف ضرر بر جنين وجود داشته باشد و خوف وى هم داراى منشا عقلايى باشد، افطار بر او واجب است، در غير اين صورت، واجب است روزه بگيرد.

• تكليف زنى كه شير مى‌دهد، در مورد روزه چيست؟

اگر روزه گرفتن باعث كمى ‌شير او و ناراحتى بچه شود يا براى خودش ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نيست و در صورت اول بايد براى هر روز، يك مد طعام (تقريبا 750 گرم گندم يا نان يا برنج يا مانند آن) به فقير بدهد و در فرض دوم، اين امر احتياط واجب است و در هر حال، روزه‌ها را بايد قضا كند.

آيت‌الله العظمی مکارم شيرازي(مدظله العالی)

• آيا روزه بر مادرى كه بچه شير مى‌دهد، واجب است؟

زنانى كه بچه شير مى‌دهند (خواه مادر بچه، خواه دايه) اگر روزه گرفتن باعث كمى ‌شير آنها و ناراحتى بچه ‌شود، روزه بر آنها واجب نيست ولى براى هر روز، كفاره (يك مد طعام) واجب است و بعدا نيز بايد روزه را قضا كنند اما اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، كفاره لازم نيست ولى بعدا روزه‌هايي را كه نگرفته‌اند، بايد قضا کنند.

• خانمي که يك سال به دليل بارداري و 2 سال به دليل شيردهي روزه نگرفته و هر 3 سال كفاره تمام روزه‌هايش را داده است، حکم قضاي روزه‌هايش چگونه است و اصلا بايد روزه قضا بگيرد يا خير؟

چنانچه روزه گرفتن در اين مدت براي او ضرر داشته، قضا ندارد ولي اگر براي بچه ضرر داشته، بايد قضاي آن را هم به جا بياورد.

آيت‌الله العظمی صافي گلپايگاني(مدظله العالی)

• براي خانم‌هاي باردار از چه ماهي روزه گرفتن واجب نيست؟‌

معيار، ماه چندم نيست و روزه بر او واجب است؛ مگر وقتي كه از يك منشا عقلايي و قابل اعتماد مانند تجربه خود يا گفته پزشك مورد اطمينان، خوف ضرر براي خودش يا بچه‌‌اش وجود داشته باشد.

• زني که باردار است و نمي‌داند روزه برايش ضرر دارد يا نه، آيا بايد روزه بگيرد؟

اگر خوف ضرر براي خودش يا جنين وجود داشته باشد، نبايد روزه بگيرد و اگر خوف ضرر ندارد، بايد روزه بگيرد.

• زن شيردهي که فرزندي دارد که علاوه بر خوردن غذا، از شير مادر نيز استفاده مي‌کند و مادر به علت شيردهي، ضعف کرده و چند روز را روزه نگرفته، وظيفه‌اش چيست؟

در فرض سوال، چنانچه روزه براى بچه يا مادر او به خاطر شير دادن ضرر داشته يا احتمال عقلايى ضرر مى‌داده که قهرا موجب خوف ضرر مي‌شود، خوردن روزه اشکال نداشته ولى بايد براى هر روزي که خورده يک مد طعام مانند گندم و جو و برنج به فقير غيرسيد بدهد و دادن پول اينها کفايت نمى‌کند و بايد قضاى روزه‌ها را نيز بگيرد.

آيت‌الله العظمی وحيد خراساني(مدظله العالی)

• تکليف زني که زايمان او نزديک است و روزه براي حمل او يا براي خودش ضرر دارد چيست؟

در فرض مذکور روزه او صحيح نيست و بعدا بايد روزه خود را قضا بنمايد و در موردي که روزه براي حمل او ضرر داشته باشد علاوه بر قضا بايد براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد و احتياط مستحب اين است که در صورتي هم که روزه براي خودش ضرر دارد، يک مد طعام به فقير بدهد.

• آيا زني که بچه شير مي‌دهد مي‌تواند روزه بگيرد؟

اگر شير او کم باشد و روزه براي بچه يا براي خودش ضرر داشته باشد جايز نيست روزه بگيرد بلکه بايد بعدا قضاي آن را بجا آورد و اين حکم در صورتي است که شير خوردن اين بچه از راه ديگري ميسر نباشد و اگر ميسر باشد واجب است آن زن روزه بگيرد و در صورتي که روزه براي بچه‌اش ضرر داشته باشد علاوه بر قضا بايد فديه هم بپردازد يعني براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد و احتياط مستحب اين است که در صورتي که روزه براي خودش ضرر داشته باشد براي هر روز يک مد طعام به فقير بدهد.

آيت الله العظمی سيدعلي سيستاني(مدظله العالی)

• زنى كه زاييدن او نزديك است و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد.

زنـى كـه بـچه شير مى‌دهد و شير او كم است چه مادر بچه يا دايه او باشد، يا بى‌اجرت شير دهد اگـر روزه بـراى خودش يا بچه‎اى كه شير مى‎دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يـك مـد طعام به فقير بدهد و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد ولى بنابر احتياط واجـب ايـن حـكـم اخـتصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد و اما اگر راه ديـگـرى بـراى شـير دادن بچه باشد - مثلا اين كه چند زن در شير دادن او شركت كنند - ثبوت اين حكم محل اشكال است.
آيت‌الله العظمی سيدمحمد حسيني‌شاهرودي(مدظله العالی)

• زنى که زاييدن او نزديک است و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو يا نان و مانند اينها به فقير بدهد و روزهايى را که نگرفته بايد قضا نمايد؟

زنى که بچه شير مى‌دهد و شير او کم است چه مادر بچه و يا دايه او باشد، يا بى اجرت شير دهد، اگر روزه براى او و يا بچه‎اى که شير مى‌دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو يا نان و مانند اينها به فقير بدهد و روزه‌هايى را که نگرفته بايد قضا نمايد، ولى اگر کسى پيدا شود بى اجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از کس ديگرى که اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، اقوى آنست که بچه را به او بدهد و روزه بگيرد. منبع:www.salamat.com


نظرات کاربران
ادامه نظرات
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.