عضویت العربیة
شنبه، 30 فروردين 1393 (سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی)
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: بی شک فاطمه علیها السلام حوریه ای است که به صورت انسان آفریده شده است. بحارالانوار، ج 78، ص 112
مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/دين پژوهی/اسلام شناسي/نماز و عبادت/آداب و مستحبات نماز

تبلیغات
آخرین مقالات
ذنبِ (گناه) رسول الله (ص) در قرآن

ذنبِ-(گناه)-رسول-الله-(ص)-در-قرآنلغت ذنب با معانی گوناگونی به کار برده شده؛ اما به طور کلی معنی آن "گناه" است. اطلاق کلمه ی ذنب با عصمت ادامه ...

روش های تعلیم و تربیت اسلامی (3)

روش-های-تعلیم-و-تربیت-اسلامی-(3)و نباید همه مؤمنان ] برای جهاد[ کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه، گروهی از ایشان ] به مدینه[ کوچ نمی کنند ادامه ...

عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی (3)

عوامل-و-موانع-تعلیم-و-تربیت-اسلامی-(3)مگر برای کسانی که زمین را پس از ساکنان ]پیشین[ آن به ارث می برند باز ننموده است که اگر می خواستیم آنان ادامه ...

عوامل و موانع تعلیم و تربیت اسلامی (2)

عوامل-و-موانع-تعلیم-و-تربیت-اسلامی-(2)هر یک از عوامل و موانع درونی به سه دسته ی بینشی، گرایشی و توانشی - رفتاری تقسیم می شوند که نمونه هایی ادامه ...

روش های تعلیم و تربیت اسلامی (1)

روش-های-تعلیم-و-تربیت-اسلامی-(1)پیش از این، فرایند تعلیم و تربیت که شامل مؤلفه های متنوع است، از جهات گوناگون مورد بررسی قرار گرفت. بدون ادامه ...

مراحل تعلیم و تربیت اسلامی (2)

مراحل-تعلیم-و-تربیت-اسلامی-(2)یکی دیگر از ملاک هایی که می توان براساس آن برای تعلیم و تربیت مراحلی در نظر گرفت، پیش نیازهای منطقی است. ادامه ...

روش های تعلیم و تربیت اسلامی (2)

روش-های-تعلیم-و-تربیت-اسلامی-(2)دانش گنجینه هایی است که کلید آن پرسش است . بپرسید خداوند شما را رحمت کند که چهار گروه پاداش می برند: ادامه ...

چرا هیجان زده می شویم؟

چرا-هیجان-زده-می-شویمآدمی در طول زندگی خود با مواردی همچون ترس و نگرانی، وحشت و اضطراب، کینه و نفرت، غم و اندوه، خشم و پرخاشگری، ادامه ...

اعتقاد به شفاعت

اعتقاد-به-شفاعتخداوند در سوره ی فتح می فرماید: "لیغفرلک الله ما تقدم من ذنبک و ما تأخر"بحث پیرامون معنای "ذنب" است ادامه ...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 6828 بار

دوشنبه، 7 مرداد 1387

آداب و مستحبات نماز
آداب و مستحبات نماز
آداب و مستحبات نماز

منبع: سایت اندیشه قم

مراقبت حدود و آداب نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:علم الاسلام الصلاة فمن فرع لها قبلة و حافظ عليها بحدها و وقتها و سنتها فهو مؤ من ؛
نماز، پرچم اسلام است ، مؤ من واقعى كسى است كه دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب وقت آن باشد.
(كنزالعمال ، ج 7، حديث 1887)

تربت امام حسين (ع )

قال الصادق - عليه السلام -:السجود على تربة الحسين - عليه السلام - يخرق الحجب السبع ؛
سجده بر تربت امام حسين (ع ) هفت پرده و مانع را مى شكافد.
(بحارالانوار، ج 101، ص 135)

مسواك با هر نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:لو لا ان اشق على امتى ، لامرتهم بالسواك مع كل صلوة ؛
اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هرآينه به آن ها دستور مى دادم كه با هر نماز مسواك بزنند.
(ميزان الحكمة ، ج 4، ص 597)

لباس نمازگزار

كان الحسن بن على - عليه السلام - اذا قام الى الصلوة لبس اجود ثيابه ، فقيل له يابن رسول الله تلبس اجود ثيابك ، فقال : ان الله جميل يحب الجمال فاتحل لربى و هو يقول : ((خذوا زينتكم عند كل مسجد)) ؛
حضرت مجتبى (ع ) بهترين جامه هاى خود را در موقع نماز بر تن مى كرد.كسانى كه از آن حضرت سبب اين كار را پرسش كردند، در جواب فرمود: خداوند جميل است و جمال و زيبايى را دوست دارد، به اين جهت خود را در پيشگاه الهى زينت مى كنم ، خداوند امر فرموده كه : ((با زينتهاى خود در مساجد حاضر شويد)).
(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 331)

نماز و عطر

قال الصادق - عليه السلام -:ركعتان يصليها المتعطر، افضل من سبعين ركعة يصليها غير متعطر ؛
دو ركعت نماز با عطر، بهتر است از هفتاد ركعت نماز كسى كه عطر نزده است .
(مكارم الاخلاق ، ص 42)

نماز و مسواك

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:ركعتين بسواك ، احب الى الله - عز و جل - من سبعين ركعة بغير سواك ؛
دو ركعت نماز با دندانهاى مسواك زده ، نزد خداوند از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك بهتر است .
(سفينة البحار، ج 1، ص 675)

انتظار بعد نماز

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:انتظار الصلوة بعد الصلوة كنز من كنوز الجنة ؛
انتظار كشيدن از نماز تا نماز ديگر، گنجى است از گنجهاى بهشت .
(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 78)

قنوت ط,لانى

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:اطولكم قنوتا فى دار الدنيا اطولكم راحة يوم القيامة فى الموقف ؛
هر كسى از شما قنوتش در اين دنيا طولانى تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتى او بيشتر خواهد بود.
(ثواب الاعمال ، ص 59)

صلوات در ركوع و سجود

قال الباقر - عليه السلام -:من قال فى ركوعه و سجوده و قيامه : ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) كتب الله له ذلك بمثل الركوع و السجود و القيام ؛
هركسى در ركوع و سجود و قيام خود بگويد: ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) خدا ثواب آن را مانند ثواب ركوع و سجود و قيام براى او مى نويسد.
(ثواب الاعمال ، ص 61)

نماز همراه با اذان واقامه

قال على - عليه السلام -:من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صف من الملئكة ، لايرى طرفاه و من صلى باقامة صلى خلفه ملك ؛
هركس نمازش را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ايستند كه دو طرف آن صف ديده نمى شود و هر كس كه نماز خود را با اقامه تنها بخواند، يك فرشته پشت سر او نماز مى گزارد.

نماز در مسجد

قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: الجلوس فى المسجد لانتظار الصلوة عبادة ؛
نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است .
(بحارالانوار، ج 83، ص 384)


نظرات کاربران
ادامه نظرات
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.