هویج

هویج گیاهی است دوساله، دارای ریشه راست و ساقه بی کرک که نوع پرورش یافته آن، در اکثر نقاط زمین کشت می شود. قسمت مورد استفاده آن شامل میوه، ریشه و تخم هویج است. هویج دارای 87% آب، 5/1% مواد ازته، 2% چربی، 8% مواد گلوسیدی، 1/5% سلولز و مقدار مواد رنگی: کاروتن و ویتامینA ، دیاستازهای مختلف و ویتامین های (A, B, C, D, E) می باشد. هویج دارای خواص دارویی زیادی می باشد از جمله:
پنجشنبه، 28 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هویج
هویج
هویج

نويسنده: سید رسول زهرایی
هویج گیاهی است دوساله، دارای ریشه راست و ساقه بی کرک که نوع پرورش یافته آن، در اکثر نقاط زمین کشت می شود. قسمت مورد استفاده آن شامل میوه، ریشه و تخم هویج است.
هویج دارای 87% آب، 5/1% مواد ازته، 2% چربی، 8% مواد گلوسیدی، 1/5% سلولز و مقدار مواد رنگی: کاروتن و ویتامینA ، دیاستازهای مختلف و ویتامین های (A, B, C, D, E) می باشد.
هویج دارای خواص دارویی زیادی می باشد از جمله:
1- هویج با داشتن مواد مقوی وویتامین ها، یکی از مهمترین و مفیدترین موادبرای بدن می باشد.
2- هویج دارای نوعی انسولین گیاهی است که دارای اثر کم کننده قند خون می باشد.
3- مصرف هویج مقاومت بدن را در برابر بیماریهای عفونی بالا می برد.
4- مصرف هویج در برطرف کردن بیماری های آب آوردن انساج بدن عدم دفع ادرار، تحریک مجاری هضم و تنفسی، سرفه های مقاوم، آسم و... نقش بسزایی دارد.
هویج منبع مهم بتاکاروتن و الیاف می باشد که هر دو اینها کمک به جلوگیری از سرطان و حمله قلبی می کنند.
تحقیقات نشان می دهد که مصرف هویج پس از سه هفته میزان کلسرول را کاهش می دهد. از آنجایی که کلسترول زیاد، یک عالم مهم در بیماری قلبی می باشد، بنابراین، هویج عامل مهمی در پیشگیری از بیماریهای قلبی است. تحقیقات مشخص کرده است که 2 عامل مهم در بازسازی سلولهای رگ نقش دارند که شامل (PAI) پلاسینوژن اکتیوتیور اینهیتور و تیشو پلاسمینوژن آکتیوتیور می باشد. این دو ماه بطور کلی در بررسی نگهدارنده یکدیگرند.
چند سال قبل محققین متوجه شدند که مردمی که دارای میزان بالایی از PAI می باشند بیشتر مستعد ابتلا به حملات قلبی هستند.
چند سال قبل محققی بر روی 290 زن و مرد با میانگین سنی 60 – 30 سال از نظر1 - PAIبر روی نوع غذا انجام دادند. نتیجه بررسی ها نشان داد بیشتر سبزیجات ریشه ای مثل هویج که مورد استفاده مردم است بیشتر افزایش دهند. TPA، و کمتر افزایش دهند. PAI بود نتیجه بررسی ها نشان می دهد افرادی که 6 بار یا بیشتر در هفته از سبزیجات ریشه ای استفاده می کنند، کمتر دچار حمله قلبی می شوند. در طول مدت بیش از 5 سال، محققین، غذای 287 زن را که سن آنها بین 32 تا 69 سال بود و مبتلا به بیماری قلبی بودند با گروه زنان مشابه مقایسه کردند و تفاوت مهمی بین دو گروه بدست آمد. بدین ترتیب که گروهی که از هویج استفاده می کردند نسبت به کسانی که کمتر هویج استفاده می کردند شانس ابتلا به بیماری قلبی داشتند. بیماری قلبی، اولین عامل مرگ در آمریکا می باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که خوردن هویج کمک به جلوگیری از سرطان ریه و سایر سرطانها می کند.
در یک مطالعه در مورد 3669 نفر مرد و زن در بلژیک مشخص شد که مصرف سبزیجات خطر ابتلا به سرطان کلون را کاهش می دهد ونیز سبزیجات با فیبر زیاد مثل هویج خطر ابتلا را 24% کاهش می دهد. طی بررسی انجام شده در دانشگاه آتن و Harvard school زنانی که هر روز از هویج خام استفاده می کنند 5 تا 8 بار کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.
جای بسی امیدواری است که همزمان با افزایش سرطان سینه در دنیا، مصرف هویج نیز بالارفته است.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
سیمیاری: مطالبه مردم برخورد قاطع امنیتی - قضایی با مداخلات فرانسوی‌هاست
play_arrow
سیمیاری: مطالبه مردم برخورد قاطع امنیتی - قضایی با مداخلات فرانسوی‌هاست
بازتاب اقتدار پدافندی
play_arrow
بازتاب اقتدار پدافندی
آزادی از نوع آمریکایی را در باندهای قدرت صهیونی بیابید
play_arrow
آزادی از نوع آمریکایی را در باندهای قدرت صهیونی بیابید
کاخ سفید: ترامپ را جدی نگیرید!
play_arrow
کاخ سفید: ترامپ را جدی نگیرید!
احترام نظامی ملی‌پوشان بسکتبال هنگام پخش سرود ایران
play_arrow
احترام نظامی ملی‌پوشان بسکتبال هنگام پخش سرود ایران
لحظه پرالتهاب شروع تیراندازی مرگبار در ایالت کنتاکی با ۶ کشته و زخمی
play_arrow
لحظه پرالتهاب شروع تیراندازی مرگبار در ایالت کنتاکی با ۶ کشته و زخمی
حقیقت تلخ برای واشینگتن؛ تشر تاکر کارلسون به رسانه‌های دروغین
play_arrow
حقیقت تلخ برای واشینگتن؛ تشر تاکر کارلسون به رسانه‌های دروغین
دومین طرح پیشنهادی دولت برای بنزین چه مزایا و معایبی دارد؟
play_arrow
دومین طرح پیشنهادی دولت برای بنزین چه مزایا و معایبی دارد؟
تغییر چهره بازیگران بچه‌های مدرسه همت بعد از ۲۹ سال
play_arrow
تغییر چهره بازیگران بچه‌های مدرسه همت بعد از ۲۹ سال
نیکولا ترز: شکست آمریکا در ایران می‌تواند به یک پرونده عبرت‌آموز در تاریخ روابط بین‌الملل تبدیل شود
play_arrow
نیکولا ترز: شکست آمریکا در ایران می‌تواند به یک پرونده عبرت‌آموز در تاریخ روابط بین‌الملل تبدیل شود
همکاری دو ربات انسان‌نما برای طناب‌زنی
play_arrow
همکاری دو ربات انسان‌نما برای طناب‌زنی
نظامی آمریکایی: ترامپ منفورترین چهره روی زمین!
play_arrow
نظامی آمریکایی: ترامپ منفورترین چهره روی زمین!
وزیرخارجه نروژ: جنگ با ایران نه هوشمندانه بود نه مطابق قوانین بین‌المللی
play_arrow
وزیرخارجه نروژ: جنگ با ایران نه هوشمندانه بود نه مطابق قوانین بین‌المللی
یورش نظامیان اشغالگر به تالار عروسی در قدس اشغالی
play_arrow
یورش نظامیان اشغالگر به تالار عروسی در قدس اشغالی
دربدری و بدبختی به روایت ‌اشکان خطیبی
play_arrow
دربدری و بدبختی به روایت ‌اشکان خطیبی