عضویت العربیة
يکشنبه، 30 شهريور 1393 (سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی)
امام علی علیه السلام فرمودند: خردمندترین مردم کسی است که به عواقب و فرجام کار بیشتر بنگرد. غرر الحکم، ج 2، ص 484
مسیر جاری : صفحه اصلی/مقالات/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/فرهنگ و انديشه/شعر و ادب/طنز/طنزهای ادبی

تبلیغات
آخرین مقالات
جوهر

جوهرجوهر ( به فتح ) معرّب گوهر، هر سنگي كه از آن منفعتي برآيد؛ همچون الماس، ياقوت، لعل و امثال آن و اصل و ادامه ...

علت غايي و غاييّت در نظام فلسفي اسپينوزا

علت-غايي-و-غاييّت-در-نظام-فلسفي-اسپينوزادر سنّت ارسطويي علت ها بر چهار گونه اند، علت مادي، صوري، فاعلي و غايي. زيرا علت يا جزء وجود شيء معلول ادامه ...

اينشتين پيرو اسپينوزا

اينشتين-پيرو-اسپينوزامناسب آمد پيش از ورود به متن مقاله، كمي از نژاد، خانواده، دوران دانش آموزي و دانشجويي، شيوه ي زندگي و ادامه ...

روش هاي اسپينوزا

روش-هاي-اسپينوزابا اينكه درباره ي زندگي اسپينوزا و فلسفه ي او سخن فراوان گفته شده، روش وي، با اهميّتِ شاياني كه دارد، ادامه ...

مفاهيم و مسائل اخلاقي در فلسفه ي اسپينوزا

مفاهيم-و-مسائل-اخلاقي-در-فلسفه-ي-اسپينوزاباروخ بنديكت اسپينوزا در 24 نوامبر 1632 ميلادي در شهر آمستردام به دنيا آمد و در 20 فوريه 1677 در شهر ادامه ...

عليّت الهي در فلسفه ي اسپينوزا

عليّت-الهي-در-فلسفه-ي-اسپينوزاباروخ بنديكت اسپينوزا فيلسوف بزرگ و انسان با فضيلت اروپا، ‌در حكمت كم نظير و در فضيلت بي نظير است. متفكّران ادامه ...

اقسام علم و مسايل مربوط به آن از نظر اسپينوزا

اقسام-علم-و-مسايل-مربوط-به-آن-از-نظر-اسپينوزااسپينوزا در كتاب اخلاق از سه نوع علم و در كتاب اصلاح فاهمه از چهار نوع علم سخن گفته است، ‌و اگر از اختلاف ادامه ...

اختيار و مسايل مربوط به آن در فلسفه ي اسپينوزا

اختيار-و-مسايل-مربوط-به-آن-در-فلسفه-ي-اسپينوزاقبل از ورود به بحث، لازم است خوانندگان ارجمند را به اين امر متوجه سازم كه چون اذهان ما با فرهنگ و حكمت ادامه ...

طبيعت به صورت نظامِ حالات در فلسفه ي اسپينوزا

طبيعت-به-صورت-نظامِ-حالات-در-فلسفه-ي-اسپينوزاجوهر كه از آن به خدا، و طبيعتِ طبيعت آفرين هم تعبير مي كند، شيئي است كه در خودش است و به نفس خودش به ادامه ...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 2911 بار

شنبه، 26 ارديبهشت 1388

طنزهای ادبی
طنزهای ادبی
طنزهای ادبی





حاضر جوابی حافظ شیرازی :

امیر تیمور گوگانی وقتی حاکم شیراز بود بر اهالی آن مالیاتی مقرر داشت که بپردازند . روزی حافظ به نزد امیر رفت واظهار نداری کرد .امیر گفت کسی که مدعی است :
اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را
به خال هندیش بخشم سمرقند وبخارا را
این بخشندگی با آن اظهار ندامت نمی خواند . حافظ پاسخ داد :از همین بذل وبخشش های بیجاست که چنین مفلسم .امیر را خوش آمد و او را از مالیات معاف کرد .

****
فتحلی شاه و زنان شاعرش:

فتحلی شاه روزی میان دو بانو نشسته بود به نامهای جهان و حیات
شاعری این چنین گفت :
نشسته ام به میان دو دلبرو دو دلم
که را به مهر ببندم در این میان خجلم
جهان گفت : تو پادشاه جهانی جهان تو را باید
حیات گفت :اگر حیات نباشد جهان چه کار آید
در این میان زنی به نام بقا این شعر را خواند :
حیات و جهان هر دوشان بی وفاست بقا را طلب کن که آخر بقاست .

****
خواجه همام و کنیز زیبا روی:

خواجه همام الدین تبریزی از غزل سرایان ولطیفه گویان قرن هشتم آذربایجان است گویند شبی در دربار یکی از سلاطین حضور داشت کنیزی زیبا که نامش خورشید بود. خواست سر شمع را اصلاح کند تا روشنی بهتر دهد که ناگاه آتش شمع دستش را سوزاند .همام فی البداهه خواند:
با روی تو شمع بر فروزد عجب است
با چشم تو دیده بر فروزد عجب است
دیدم که زشمع سوخت دستت ناگاه
خورشید که از شمع بسوزد عجب است

****
شوخی با جامی و عاقبتش :

روزی جامی شاعر بزرگ در مجلسی شعری می خواند تا به این بیت رسید که:
بس که در جان فکار و چشم بیدارم توئی
هر که پیدا می شود از دور پندارم توئی
یکی از حاظران گفت بلکه خری پیدا شد جامی پاسخ داد : باز پندارم توئی

****
البته این دیگر طنز نیست اما خیلی زیباست :

در زمان فرخی یزدی رضا شاه محدودیت زیادی برای روزنامه ها و مطبوعات قرار داده بود و اجازه نمی داد کوچکترین انتقادی نسبت به وضع جامعه صورت بگیرد فرخی یزدی برای عبور از سانسور چنین شعری سرود و در مطبوعات چاپ شد لطفا با دقت بخوانید :
خرس خوانسار فراری شده امسال به کوه
سارق زلقی از امنیت آمد به ستوه
..الغرض از ستم و جور اثری نیست که نیست
خبر این است که اینجا خبری نیست که نیست
و واقعا هم باید گفت از ستم و جور اثری نیست که نیست
منبع: www.7arts.blogfa.com


نظرات کاربران
ادامه نظرات
ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.