عضویت العربیة
يکشنبه، 7 دی 1393 (سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی)
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: براى شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤ منان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود.
مسیر جاری : صفحه اصلی/اخبار/دین و اندیشه/شباهت و تفاوت اخلاق در اسلام و مسیحیت

تبلیغات
جستجو در آرشیو
آخرین اخبار

کنترل میز با گوشی هوشمند+تصاویر

اسامی رشته محل‌های ارشد و دکترای دارای مجوز اعلام شد

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی منصوب شد

آغاز استخدام کمک پرستار در نیروی هوایی

امکان ساخت کپسول‌های تنفسی آتش نشانی در کشور فراهم شد

دکتر میری، رییس اسبق دانشکده فنی دانشگاه تهران درگذشت

اعلام اسامی قبول شدگان در آزمون استخدامی دانشگاه فرهنگیان

افتتاح 7 دهیاری در آستانه‌اشرفیه

پاکسازی حریم 300 کیلومتر از راه‌های فاروج

رونمایی از کتاب «در مسیر زیارت» در باکو

ترکیبی از نقوش معماری و کاشی‌کاری ایرانی در گالری شکوه

حجم تجارت غیر نفتی خارجی ایران به 73.6 میلیارد دلار رسید

گزارش وقف های جدید در هفته وقف / از وقف خانه برای زائران عتبات تا وقف حق التالیف کتاب

بخش‌های خبری شبکه خبر افزایش یافت

دومین همایش وقف و اقتصاد برگزار می شود

نظام جامع اقتصادی وقف تدوین می شود / برگزاری همایش وقف واقتصاد 8 دی

دو میلیون و 700 هزار متر مربع پروژه عمرانی در موقوفات در حال اجرا است

ایدئولوگ وهابیت را بهتر بشناسید

دلار ۳۵۵۳ تومان شد

اسامی آثار راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم عمار اعلام شد


ایدئولوگ وهابیت را بهتر بشناسید

ایدئولوگ وهابیت را بهتر بشناسیداستاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ابن تیمیه مهم ترین ایدئولوگ اندیشه های وهابیت است، گفت : نه تنهاادامه...

آیت الله خاتمی در گفت وگویی :
مواضع رهبری علیه فتنه گران صریح است و نیاز به تفسیر ندارد / جنایات فتنه گران قابل چشم پوشی نیست

مواضع رهبری علیه فتنه گران صریح است و نیاز به تفسیر ندارد / جنایات فتنه گران قابل چشم پوشی نیستامام جمعه موقت تهران با انتقاد از کسانی که در پی تطهیر سران فتنه و دلسوزی برای آنان هستند، گفت : برخیادامه...

روایت تاریخی؛
9 دی؛ روز شکست فتنه از مردم

9 دی؛ روز شکست فتنه از مردمرهبر معظم انقلاب حرکت مردم در 9دی را عامل درهم پیچیده شدن بساط فتنه و فتنه گران دانسته و این روز را یکادامه...

حجت‌الاسلام تقوی در برنامه «شناسنامه»
هاشمی‌رفسنجانی خودش متوجه شد که نمی‌تواند نمازجمعه بخواند

 هاشمی‌رفسنجانی خودش متوجه شد که نمی‌تواند نمازجمعه بخواند رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور گفت: آقای هاشمی رفسنجانی خودشان متوجه شدند که نمی‌توانند نماز جمعهادامه...

خرافه گرایی / بخش سوم و پایانی؛
زدن به تخته، نامه‌های زنجیره‌ای و صبر و جخد

زدن به تخته، نامه‌های زنجیره‌ای و صبر و جخدخرافه شاید در ابتدا عملی خنثی به نظر آمده و وجود یا عدم آن بی‌اهمیت جلوه کند، اما می‌تواند پایه‌های باورادامه...

22 گناه نابخشودنی فتنه گران 88 و سرانشان به روایت رهبرمعظم انقلاب
ایستادگی «غیرنجیبانه» مقابل قانون در سال 88 نباید فراموش شود / سران فتنه بازیچه طراحی دشمن شدند

ایستادگی «غیرنجیبانه» مقابل قانون در سال 88 نباید فراموش شود / سران فتنه بازیچه طراحی دشمن شدندرهبر معظم انقلاب اسلامی گناه فتنه‌گران سال ۸۸ را نابخشودنی می‌دانند. ایشان طی چند سال گذشته بارها بهادامه...


مصاحبه ماندگار/ حجاریان از نقش سفارتخانه‌ها در آشوب‌های ۸۸ می‌گوید

مصاحبه ماندگار/ حجاریان از نقش سفارتخانه‌ها در آشوب‌های ۸۸ می‌گوید سعید حجاریان می‌گوید: عناصر سفارتخانه‌ها در بین تظاهرکنندگان ۸۸ حضور داشتند و عناصری هم از قبل آموزش‌ادامه...


حماسه ۹ دى؛ نشان تداوم انقلاب اسلامى

حماسه ۹ دى؛ نشان تداوم انقلاب اسلامىروز نهم دى روزى بود که نشان داد انقلاب اسلامى نه تنها پایان نیافته است و به یک خاطره یا امرى در گذشتهادامه...

محسن مهاجرنیا در گفتگویی؛(1)
مقام معظم رهبری تز جدایی دین از سیاست را بزرگ‌ترین مظهر شرک می‌دانند

مقام معظم رهبری تز جدایی دین از سیاست را بزرگ‌ترین مظهر شرک می‌دانندنویسنده کتاب فلسفه سیاسی امام خامنه ای گفت : مقام معظم رهبری تز جدایی دین از سیاست را به عنوان شبهه وادامه...


توافق هسته ای چه تفاوتی برای اسراییل دارد؟

توافق هسته ای چه تفاوتی برای اسراییل دارد؟کمتر از بیست روز قبل بود که رهبر انقلاب اسلامی، در روز ششم آذرماه، در بین بسیجیان کشور بیان داشتند :ادامه...

معرفی به دوستان

ایمیل گیرنده را به منظور دریافت لینک صفحه وارد بفرمائید.


بازدید : 1027 بار

يکشنبه، 4 دی 1390

شباهت و تفاوت اخلاق در اسلام و مسیحیت

منجی در دو آیین اسلام و مسیحیت

شباهت و تفاوت اخلاق در اسلام و مسیحیت

شباهت و تفاوت اخلاق در اسلام و مسیحیت

راسخون : رئیس دانشکده علوم حدیث با تشریح تفاوتها و شباهتهای اسلام و مسیحیت در مفهوم اخلاق، بیشترین نقطه اشتراک آیینهای مختلف را در اخلاق دانست و گفت: در اخلاقیات فردی، بین ادیان مختلف شباهتهای بسیاری است .

به گزارش راسخون به نقل ار مهر، حجت الاسلام هادی صادقی رئیس دانشکده علوم حدیث تهران در مورد مفهوم اخلاق در اسلام و مسیحیت گفت: میان آیینهای مختلف در مورد اخلاق شباهتهای زیادی وجود دارد از جمله اسلام و مسیحیت؛ یعنی نمی توان گفت که اصل اخلاق دو معنای گوناگون دارد اما در مورد مصادیق اخلاقیات با وجود اشتراکات زیاد اما گاهی مواردی وجود دارد که ممکن است اصول اخلاقی متفاوت باشد.


در اسلام برخلاف مسیحیت هر مسلمانی نسبت به سرنوشت کل جامعه خود مسئولیت دارد

وی افزود: بیشترین نقطه اشتراک آیینهای مختلف در بخش اخلاق است و در بین اسلام و مسیحیت هم مفاهیم اخلاقی فراوانی مشترک است اما در برخی امور اختلافاتی است مثلا اینکه در مسائل اجتماعی انسان چقدر مسئولیت دارد؟ در آیین مسیحیت فعلی- نه آنچه که حضرت مسیح(ع) آورد- به مسائل اجتماعی به ویژه مسائل مربوط به حکومت و سیاست کمتر پرداخته می شود در صورتی که در اسلام اخلاق سیاسی و اخلاق اجتماعی مورد توجه است و هر مسلمانی نسبت به سرنوشت کل جامعه مسئولیت دارد که این یک تفاوت جدی میان اسلام و مسیحیت است.
سرپرست پژوهشکده "اخلاق و روانشناسی اسلامی" دارالحدیث یادآور شد: در اخلاقیات فردی مشابهت بین ادیان خیلی زیاد است؛ در هر بحث اخلاقی مثل صداقت، غیبت، تهمت مشابهت‌هایی بین اسلام و مسیحیت وجود دارد؛ مثلا "نوعدوستی" در مسیحیت هست که در اسلام نیز به شدت بر آن تأکید شده است.
 
حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: قبلا تبلیغات غلطی می شد و می گفتند اخلاق مسیحی بر محبت تأکید دارد اما در اخلاق اسلامی اینچنین نیست؛ مثلا اگر در مسیحیت کسی بر کسی ظلمی کند او در جواب انتقام نمی گیرد و می گفتند اگر کسی به گونه راستت سیلی زد گونه چپ را نیز برای زدن بیاور اما در اسلام به گونه ای دیگر است که اگر به گونه راستتان سیلی زدند شما باید انتقام بگیرید که این سخنان از پایه غلط بوده و جنبه تبلیغی دارد. درحالیکه در آموزه های اسلامی و روایات به شدت بر گذشت و عفو تأکید شده است.
 
وی یادآور شد: در اسلام بر مسائلی که مربوط به مصالح کلی جامعه و امت و انسانها است جای گذشت نیست مثلا در اسلام تأکید شده از ظالمینی که حق مردم را می دزدند و به آنها تعدی می کنند انتقام گرفته و در برابر آنها ایستاد.
 
جایگاه زن در کتب جوامع مسیحی
 
وی در مورد جایگاه و نقش زن در آیین مسیحیت گفت: به دو صورت می توان به این سؤال پاسخ داد چون آیین مسیحیت با جوامع مسیحی متفاوت است؛ اگر بخواهیم در مورد جوامع مسیحی فعلی قضاوت کنیم به نحو دیگری باید سخن گفت؛ در این جوامع سعی شد زن را برابر مرد در همه امور مداخله دهند و از سوی دیگر کاملا به صورت ابزاری و کالای تجاری از آن استفاده می کنند و از طرف دیگر از کمالات زنانه برای تولید ثروت استفاده می شود.
 
رئیس دانشکده علوم حدیث تهران افزود: اما در آیین مسیحیت آنچه در متون مسیحیت وجود دارد به گونه دیگری است یعنی زن به عنوان یک موجود رتبه دوم شمرده می شد و بر اساس فقرات مختلف کتاب مقدس چه در عهد عتیق چه عهد جدید برای پیشرفت به مردان توصیه می شد که از زنان پرهیز کنند به خصوص در آیین مسیحیت ازدواج به عنوان یک امر نسبتا مکروه شمرده شده است حتی پرهیز از زنان به عنوان یک امر لازم برای سیر و سلوک معنوی و در سلک روحانیت مسیحت کاتولیک لازم الاجرا بوده است.
 
وی افزود: تفاوتهایی در این زمینه در متون کلاسیک مسیحی و اسلامی وجود دارد زن در عهد عتیق و جدید موجودی است که به دلیل گناه اولیه همیشه خوار و ذلیل شمرده شد و بر اثر همین آموزه هاست که تا قرون اخیر هم در جوامع یهودی- مسیحی زن نه جایگاهی داشت و نه می توانست مالک باشد و نه می توانست اسم خود را نگه دارد و به او خیلی ظلم می شد.
 
وی تأکید کرد: البته ما معتقدیم که این برداشت غلطی از مسیحیت است و حضرت عیسی(ع) چنین تعالیمی ندادند اما در فرهنگ مسیحی این تعالیم جا افتاده بود و الان هم متون مسیحی این مطالب را دارد اما باید تأویل کنند تا بتوانند این اختلاف را رفع کنند که تلاشهایی برای حل این مسئله شده است. اما در مقایسه با دین اسلام از ابتدا بر یکی بودن زن و مرد تأکید شده است؛ برای اینکه این دو ارزش انسانی واحدی نزد خدا دارند و قرآن می فرماید  ای مردم شما از زن و مرد و یک نطفه آفریده شده اید و فقط امتیازتان به تقوا است چه زن و یا چه مرد باشید و یا هیچگاه در اسلام استقلال شخصیت زن و حاصل کار او از بین نرفته است.
 


منجی در دو آیین اسلام و مسیحیت

وی در مورد تفاوت و شباهت نگاه اسلام و مسیحیت در مورد منجی آخرالزمان گفت: شباهتهایی دارند به این دلیل که آنها هم آرمان شهری را در آخرالزمان تفسیر می کنند و معتقدند مسیح بازمی گردد و جهان را از این وضع نابسامان نجات داده  و اصلاح می کند  از این جهت با نگاه اسلام شباهت دارند اما با این تفاوت که آنها مسیح را مسئول اصلی می دانند درحالیکه در اسلام ما حضرت مسیح(ع) را یاور و وزیر  حضرت مهدی(عج) می دانیم.
 


تأثیرات گفتگوی بین ادیان
 
حجت الاسلام صادقی به تأثیرات مثبت گفتگوی بین ادیان اشاره کرد و گفت: اولین اثر گفتگو فهم بهتر طرفین است؛ خیلی  مواقع اختلافات بر اثر بدفهمی است و افراد عقاید یکدیگر را نمی شناسند و بد تفسیر می کنند و این موجب سوء ظن می شود.
 
وی در پایان افزود: اثر دیگر این گفتگوی بین دینی یادگیری از یکدیگر است؛ بالاخره تجارب مختلف بشری وجود دارد و همه فرهنگها می توانند در داد و ستد فرهنگی از یکدیگر بهره ببرند و اثر سوم تصحیح خطاها است، وقتی طرفین مشاهده می کنند طرف مقابلشان چه امتیازاتی داد می تواند کمک کنند آن روشهایی که قابل تغییر هست را تغییر دهند و اثر دیگر نیز نزدیکی دلها و روح ها به یکدیگر است و در یک شرایط گفتگوی صمیمانه آن بدبینی و روحیه بدی که نسبت به هم دارند کم کم برطرف می شود.

 

شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد.

115

 

ارسال نظر شما

• با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پایگاه تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.
• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط گروه مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظرات کوتاه مثل "خوب بود" و "عالی بود" و... و نظرات تکراری تائید نمی شوند و امتیازی هم به آنها تعلق نخواهد گرفت.
• متن نظر شما میبایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.